EN

منو

بلاگ برکت

رویکرد جریان نقدی (ارزش خالص فعلی)

یکشنبه 26 بهمن 1399 / /

رویکرد جریان نقدی (ارزش خالص فعلی)

در این روش، جریان نقدی سازمان یا شرکت یا استارت‌آپ را به کمک یک نرخ تنزیل مناسب، به زمان فعلی باز می‌گردانند و ارزش خالص فعلی (NPV) طرح را محاسبه می‌کنند. اگر شرکت یا سازمان جریان نقدی نداشته باشد یا فعلا جریان نقدی منفی باشد، این روش، مناسب نیست. این روش را همچنین می‌توان برای پیش‌بینی‌های مناسب از آینده شرکت نیز انجام داد. احتمالا این پیش‌بینی‌ها در طرح کسب و کار (Business Plan) شرکت آورده شده است. البته باید در نظر داشت نرخ تنزیل مناسب در این روش، با توجه به ریسک بالایی که سرمایه‌گذاری در چنین طرح‌هایی با خود دارد، عددی بین 30 الی 60 درصد (در آمریکا) می‌باشد. میتوان این نرخ را با توجه به فرمول‌های CAPM برای سرمایه‌گذاران ایرانی نیز محاسبه کرد یا از خود ایشان (در صورت امکان برقراری ارتباط با تعداد مناسبی از سرمایه‌گذاران) پرسید.

یکی از معایبی که این روش دارد، این است که باید اولا تخمین خوبی از جریان نقدی شرکت به دست آورد. ثانیا، باید این روش را برای مدل‌هایی به کار برد که جریان نقدی در آن نقش کلیدی بازی می‌کند. احتمالا برای شرکت‌هایی که فعالیت اصلی شرکت و تمرکز اصلی ایده بر روی جمع آوری داده و آنالیز آن باشد، بهترین روش نیست. همچنین برخی از مدل‌های جدید استارت‌آپ که در زمان شکل گیری و حین رشد، به دنبال کسب درآمد نیستند(zero revenue model start-ups)، این روش روشی مناسب به شمار نمی‌رود. برخی از این مدل‌ها، به دنبال رشد کردن حتی به قیمت ضرردهی، برای رسیدن به مرحله‌ای که بتوان آن را به یک شرکت بزرگتر فروخت می‌باشند، هستند (مثل واتزاَپ). در زیر محاسبات مربوط به آن آورده شده است:



 

DCF: جریان نقدی تنزیل شده

CF: جریان نقدی

r: نرخ تنزیل (میانگین موزون هزینه سرمایه)

محاسبات DCF به منظور تخمین ارزش بالقوه سرمایه‌گذاری در یک شرکت استفاده می‌گردد. در هنگامی مقدار DCF بیشتر از میزان سرمایه‌گذاری اولیه است، عموما به این معناست که سرمایه‌گذاری در این شرکت به صرفه است.

 

مزایا:

  1. روشی عددی می‌باشد.
  2. بر اساس برنامه‌های شرکت و در صورت تحقق محاسبه می‌شود.
  3. می‌توان تاریخ تقریبی سودآوری را راحت‌تر به دست آورد.
  4. روشی مالی و قابل درک برای سرمایه‌گذاران است.
  5. در صورت وجود برنامه بلندمدت قابل اتکا، روشی بسیار منطقی به شمار می‌رود.

معایب:

  1. معمولا برنامه‌ریزی 5 ساله برای استارت‌آپ‌ها دشوار است.
  2. محاسبه نرخ تنزیل مناسب، کار دشواری است.
  3. ریسک را خیلی در نظر نمی‌گیرد.
  4. اثر تیم خیلی درنظر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply