EN

منو

بلاگ برکت

خوشبختی نظام مالی آینده با اسب سفید فین تک!

سه شنبه 9 بهمن 1397 / وحید شامخی /

خوشبختی نظام مالی آینده با اسب سفید فین تک!

بر اساس گزارش موسسه OECD، تا سال 2020 مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان به بیش از 100 تریلیون دلار می‌رسد که حدود 20% آن در حوزه خدمات مالی است؛ بنابراین ارزش جهانی خدمات مالی در حدود 20 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. این عدد نشان‌دهنده اهمیت صنعت خدمات مالی در این حوزه است. 
از سوی دیگر، توسعه فین‌تک‌ها و سرمایه‌گذاری در این نوع شرکت‌ها به سرعت در حال افزایش است. روندهایی مثل اینترنت اشیا (IOT)، شخصی‌سازی کاربرد، کلان‌داده‌ها، گوشی‌های هوشمند، هوش مصنوعی، فناوری زنجیره بلوکی، نسل‌های جدید فناوری‌های ارتباطی همگی به رشد روزافزون فین‌تک کمک می‌نمایند. 
براساس گزارش‌های PWC، میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها از 8.9 میلیارد در سال 2012 به 57.9 میلیارد دلار فقط در نیمه ابتدایی سال 2018 رسیده است که رشد بسیار زیادی را در این صنعت نشان می‌دهد. طبق گزارش منتشر شده توسط KPMG، در نیمه ابتدایی سال 2018، میزان سرمایه‌گذاری جهانی در شرکت‌های فین‌تکی از کل میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در سال 2017 بیشتر می‌باشد. از این میزان سرمایه‌گذاری، 26 میلیارد دلار در قاره اروپا، 14.8 میلیارد دلار در قاره آمریکا و 16.8 میلیارد دلار در آسیا انجام شده است. یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها، خریداری شرکت WorldPay توسط شرکت Vantiv به ارزش 12.9 میلیارد دلار و دیگری سرمایه‌گذاری خطرپذیر به ارزش 14 میلیارد دلار در شرکت Ant Financial است.

بر اساس گزارش CBInsights در حال حاضر در جهان، 39 شرکت تک شاخ (یونیکورن) در حوزه فین‌تک با ارزشی در حدود 147 میلیارد دلار وجود دارند که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسعه یافته‌اند. این آمار نشان‌دهنده اهمیت جایگاه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر در این حوزه و میزان تمرکز آن‌ها در صنعت خدمات مالی به ویژه فین‌تک است.
پبش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در سال‌های آتی باز هم رو به افزایش خواهد بود. طبق گزارش‌های PWC در سال 2018، 82% شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی انتظار دارند که طی 3 تا 5 سال آینده با شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک، همکاری و شراکت خود را افزایش دهند. 77% نیز انتظار دارند که تا سال 2020 از تکنولوژی بلاک‌چین در فرآیندها یا سیستم تولیدی خویش استفاده نمایند. همچنین 30% موسسات مالی بزرگ در حال حاضر در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری نموده‌اند. 75% متخصصین معتقدند که استارتاپ‌ها، اصلی‌ترین برهم‌زنندگان صنعت خدمات مالی هستند که اکثر آنها مدل کسب‌وکار خویش را به B2B تغییر می‌دهند و پلتفرمی برای سایر نهادهای مالی فراهم می‌کنند. بر اساس گزارش pwc، تا سال 2020 میزان داده‌های قابل استفاده به بیش از 20 برابر داده‌های امروزی خواهد رسید. همچنین شرکت‌ها در تکنولوژی‌های مرتبط با آنالیز داده، موبایل و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند و در بین تکنولوژی‌های نوظهور بر زنجیره بلوک، هوش مصنوعی و مدیریت شناسایی بیومتریک تمرکز خواهند کرد. 
در نهایت پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در سال‌های آینده روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد و جهان شاهد ایجاد و افزایش همکاری و شراکت میان شرکت‌های فین‌تکی و نهادهای خدمات مالی سنتی خواهد بود؛ و این یعنی خوشبختی نظام مالی آینده در گرو همکاری و همراهی بیشتر با فین‌تک‌ها خواهد بود.

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply