طبیب درمان پژوهش قلب

شرکت «طبیب درمان پژوهش قلب» با هدف تولید تجهیزات پزشکی مصرفی حوزه آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در سال 1397 با مشارکت شرکت «فراز طب جم گستر» به عنوان یکی از واردکننده‌های اصلی این تجهیزات در کشور و تیم فناور متشکل از افرادی با سابقه 10 تا 20 سالهِ فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، خودرو و پتروشیمی در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان آغاز کرد؛ اما با نوسانات قیمت ارز و ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی در مرحله پیش از بهره‌برداری متوقف شد. پس از یک سال توقف و با سرمایه‌گذاری شرکت رایان سلامت آمن به مبلغ 200 میلیارد ریال در دو مرحله (شهریور 98 و 99) و تجمیع تیم اولیه فعالیت این کارخانه از سر گرفته شد. در حال حاضر سایت تولید تکمیل شده است و بچ اولیه محصولات نیز در حال ورود به بازار است.

بیماری‌های مربوط به گرفتگی و نارسایی عروق قلبی شایع‌ترین نوع بیماری در دنیا و بنا بر آمار وزارت بهداشت علت 46 درصدِ کل مرگ‌های ثبت‌شده در کشور است. تجهیزات مصرفی فرآیند تشخیصی گرفتگی عروق و فرآیند درمان این گرفتگی‌ها به دلیل عوارض و دوران نقاهت بسیار کم نسبت به جراحی قلب باز و جراحی عروق و نتایج رضایت‌بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما متاسفانه تمامی نیازهای داخل در این زمینه از طریق واردات تامین می‌گردد که در سال‌های اخیر ، مشکلاتی از قبیل ارزبری قابل توجه، عدم تأمین پایدار و وابستگی درمان به شرایط واردات، افزایش هزینه ی درمان با افزایش نرخ ارز و … برای بخش بهداشت و درمان کشور ایجاد نموده و در برخی بیمارستان‌ها از محصولات یکبار مصرف برای دفعات متعدد استفاده می شود که علاوه بر افت کیفی و تضییع حقوق بیماران، می تواند بستری برای انتقال آلودگی‌های ویروسی و … به افراد سالم باشد. تنها در سال 97 میزان واردات تجهیزات مصرفی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بر اساس آمار گمرک بیش از 6700 میلیارد ریال بوده است.

اهمیت تولید تجهیزات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در کشور

  • ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور تولید تجهیزات مصرفی آنژیوگرافی در کشور و تأمینِ با ثبات نیاز بیماران قلبی و عروقی در بلندمدت (با حدود 600 هزار عمل آنژیوگرافی و 200 هزار عمل آنژیوپلاستی در شرایط معمول کشور)
  • کاهش واردات و درنتیجه کاهش ارزبری برای کشور
  • حذف رانت‌ها و سوء‌استفاده‌هایی که از سال 97 و با تخصیص ارز دولتی صورت گرفته است
  • جهت‌گیری به سمت تأمین بازار کشورهای همسایه و ارزآوری
  • ایجاد بستر توسعه تولید و بومی‌سازی فناوری و به تبع آن تولید محصولات با فناوری مشترک
  • کمک به تحقق هر چه بیش‌تر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه تجهیزات پزشکی و کاهش اثرپذیری از تحریم‌ها
  • رفع مشکل تأمین نیاز روزافزون به این تجهیزات پس از طرح تحول سلامت و جلوگیری از اقدام به استفاده چندباره از اقلام یک بار مصرف در برخی مراکز درمانی کشور