معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را می‌توان از جدیدترین نهادهای تاسیسی انقلاب اسلامی ایران در حوزه پیشرفت و توسعه علمی خود برشمرد، که تأسیس آن به سال 1385 و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور حمایت و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی نخبگان کشور صورت گرفته است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای ‌اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور و ارتقای «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن ایجاد شده است. در ایجاد این نهاد اهداف دیگری همچون توسعه «اقتصاد دانش‌بنیان» از طریق هماهنگی و هم‌افزایی بین‌بخشی و بین‌دستگاهی، ارتقای ارتباط «دانش» با «صنعت» و «جامعه»، تسهیل تبادلات بین بخش‌های عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری و تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری و نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مد نظر بوده است.

حضور جناب آقای دکتر ستاری در دولت یازدهم و دوازدهم تحولی در گستره و مدل فعالیت معاونت علمی ایجاد کرده است. با توجه به نقش محوری ایشان در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان از ابتدای شروع فعالیت موسسه همکاری با معاونت علمی در محورها و فعالیت‌های مختلف دنبال شده است که بخشی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • همکاری در راه‌اندازی رویداد کارآفرینی نوتک
  • تجاری‌سازی و توسعه تکنولوژی در زمینه نانوتکنولوژی و فناوری‌های زیستی
  • سرمایه‌گذاری بر شتاب‌دهنده‌های تخصصی
  • پشتیبانی، تأمین و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فضای کار اشتراکی
  • تسهیل فرایند‌ها و موضوعات شرکت‌های دانش‌بنیان نظیر موضوع سربازی، تأمین اجتماعی، قوانین گمرکی و مالیاتی، ثبت شرکت‌ها و اخذ مجوز‌ها