EN

منو

تازه‌های برکت

کاهش انرژی و رونق سرمایه‌گذاری در چین

یکشنبه 17 شهریور 1398 / مترجم: محمدرضا میر / رونق سرمایه‌گذاری که از ارزشمندترین استارتاپ‌های اینترنتی در جهان حمایت کرده است، انرژی خود را از دست داده است.

کاهش انرژی و رونق سرمایه‌گذاری در چین

استارتاپ‌های چینی از غول به اشتراک‌گذاری حمل‌ونقلِ Didi Chuxing گرفته تا رسانه‌ها و سرگرمی‌های تفریحی Bytedance مقدار رکورد خود را از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور افزایش داده‌اند. اما توجه به این رونق سرمایه‌گذاری به سرعت رو به افزایش است چرا که مردم نسبت به پیدا کردن سنگ‌های قیمتی در رکود جهانی بورس اصلا مطمئن نیستند.

در ماه ژوئیه در حاشیه اجلاس سران زیر 30 سال مجله فوربز آسیا در هنگ کنگ، چندین سرمایه‌دار جوان و مایه افتخار اظهار داشتند که پروژه‌های ارزشمند به سختی به دست می‌آیند، به ویژه که شرکت‌های تأسیس شده قبلاً اکوسیستم خدمات خود را ساخته‌اند و بازارهای عمده مصرف را متحول کرده‌اند. از این گذشته، سرمایه‌گذاران همچنین از کاهش بازده تجاری همزمان با افزایش رقابت تجاری چین-ایالات متحده ابراز نگرانی می‌کنند، زیرا سهام جهانی را پایین می‌آورد و راهبردهای خروج آن‌ها را می‌پوشاند.
لیو یوان، مدیر عامل ZhenFund مستقر در پکن، می‌گوید: "این روند کاهشی بسیار آشکار است و بسیاری از سرمایه‌گذاران کاملاً مضطرب هستند." "ما هنوز بعد از اینترنت تلفن همراه، سكوی بزرگ بعدی در چین را شناسایی نکرده‌ایم، در حالی كه اینترنت موبایل تا به امروز نحوه زندگی، رفت‌وآمد، سفارش وعده‌های غذایی و خرید را تغییر داده است."
با عقب ماندن سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری‌های سهام در استارتاپ‌های چین سقوط کرده‌اند. در نیمه اول سال جاری، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های خصوصی در چین از 59 درصد به 261 میلیارد یوان (37 میلیارد دلار) از سال گذشته کاهش یافت، در حالی که بودجه‌های افزایش یافته توسط سرمایه‌گذارهای خصوصی از 20٪ به 573 میلیارد یوان کاهش یافته است. با توجه به شرکت سرمایه‌گذاری و تحقیق مستقر در پکن Zero2IPO Group، این افت شدید در تضاد فاحش با محیط پررونقِ سال 2018 است، درست هنگامی که Bytedance ، صاحب برنامه محبوب ویدیوی کوتاه TikTok ، 3 میلیارد دلار در یک ارزش‌گذاری 75 میلیارد دلاری افزایش داشت که آن را به بزرگترین استارتاپ اینترنتی در جهان تبدیل کرد.
برخی می‌گویند عملکرد ضعیف شرکت‌های اینترنتی چینی که اخیراً لیست آن‌ها تهیه شده است، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کنند. سهام استارتاپ‌های برجسته سابق چین مانند سازنده اتومبیل‌های برقی NIO و سازنده تلفن‌های هوشمند شیائومی هنوز هم زیر قیمت‌های عرضه اولیه عمومی خود معامله می‌شوند. در حالی که بخشی از این کاهش تا حدی ناشی از اشتهای کم سرمایه‌گذاران است؛ زیرا بازارهای سهام در اثر تشدید تنش‌های تجاری چین و ایالات متحده و اعتراضات مداوم در هنگ کنگ، به شدت ضربه خورده‌اند. برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که ارزش‌گذاری‌های سابق آن‌ها بسیار بالا بوده است. کوین کای، بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری InnoVision Capital مستقر در پکن می‌گوید: "در بازار خصوصی سهامِ چین گسستگی بزرگی وجود دارد." "اکنون چون بازده انتظارات را برآورده نمی‌کند، سرمایه‌گذاران زیادی عقب‌نشینی می‌کنند و پول خود را خرج نمی‌کنند." 
با این پیش زمینه، سرمایه‌گذاران اظهار دارند که آن‌ها به طور ویژه‌ای نسبت به استارتاپ‌های  جدیدی که پول نقد مصرف می‌کنند، اما نمی‌توانند مسیری مناسب برای سودآوری نشان دهند، محتاط هستند. به عنوان مثال، استارتاپ اشتراک‌گذاری دوچرخه چینی Ofo در اواخر سال گذشته به آستانه ورشکستگی کشیده شد، زیرا سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی به تأمین اعتبار برای سواری‌های تخفیف‌دار و توسعه‌ی گران‌قیمت ندارند. این شرکت میلیارد دلاری سابق هنوز در حال کار است اما با افزایش بدهی و درخواست‌های کاربری مبنی بر بازپرداخت سپرده دست و پنجه نرم می‌کند. 
استلا ژائو، معاون مدیر عاملِ Lightspeed China Partners ، اظهار می‌دارد: "پیش از این، سرمایه‌گذاران بیشتر روی رشد متمرکز بودند." "اکنون، آن‌ها یک برنامه سودآوری خالص همراه با رشد می‌خواهند."
شرکت سرمایه‌گذاری نوآوری Cai پیش‌بینی کرده است که رکود سرمایه‌گذاری حداقل دو سال قبل از برطرف شدن تنش‌های تجاری ادامه می‌یابد و بازارهای سهام متعاقبا دوباره رشد می‌کنند. در این میان، وی و همکاران سرمایه‌گذار خود به بازارهای تجاری‌گرا مانند رباتیک، پردازش ابری یا سایر نرم‌افزارهای خدماتی نگاه دقیق‌تری می‌کنند. سرمایه‌گذاران هنوز امیدوارند که چین سرانجام برنامه‌های بهره‌وری در کسب‌وکار خود مانند Salesforce یا Slack را داشته باشد. افزایش مداوم در هزینه‌های کار و رشد فناوری باعث شده است که شرکت‌های بیشتری برای ابزار و نرم‌افزار در محل کار هزینه کنند و فرصتی برای توسعه بیشتر بازاری که یکبار متلاشی شده، بدهند. 
کای می‌گوید: "در آینده، فرصت‌های موجود در بازارهای مبتنی بر مصرف‌کننده کمیاب‌تر می‌شوند." "اما بازارهای مربوط به مشاغل بزرگ وجود خواهند داشت و در آن‌ها بهینه‌سازی مداوم یک ضرورت است. در صنایعی که آستانه فناوری بالایی دارند، مانند امور مالی و مدیریت دارایی، من فکر می‌کنم طی 5 سال یک پیشرو اصلی خواهیم داشت."

منبع:

https://www.forbes.com/sites/ywang/2019/09/03/the-venture-capital-boom-that-backed-the-worlds-most-valuable-internet-startups-has-lost-its-steam/#482ea43375d1

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply