EN

منو

بلاگ برکت

رویکرد منابع انسانی

یکشنبه 12 بهمن 1399 / / روش‌های ارزشگذاری استارتاپ‌ها

رویکرد منابع انسانی

رویکرد منابع انسانی در ارزشگذاری استارتاپ‌ها

در این رویکرد، به بررسی نیروی انسانی به کار گرفته شده در سازمان پرداخته می‌شود. به این ترتیب که هزینه افرادی که پول گرفته اند تا مشاوره تخصصی به تیم بدهند (Paid professionals) یا افرادی که به عنوان عضو غير شریک در تیم می‌باشند و حقوق دریافت می‌کنند را به عنوان یک فاکتور Paid professionals در نظر گرفته، سپس هزینه‌ای که باید به یک تیم از افراد به همین تعداد و با همین تخصص برای همین مدت پرداخت شود به اضافه حقوق و مزایای ایشان را هم به عنوان یک فاکتور دوم، به نام unpaid effort of founders در نظر گرفته و با هم جمع زده می‌شود. سپس به قدرت مدیریت تیم، نمره‌ای می‌دهد (مثلا ۲۰% بیشتر از تیم نرمال معادل ۱ / ۲) و آن را در حاصل جمع فاکتور اول و دوم ضرب می‌کند. این نمره، در اثر اینکه یکی از اعضای مدیریت، در گذشته دارای سوابق استارتاپی موفقی باشد، افزایش پیدا می‌کند. سپس، قیمت ارزشگذاری این تیم، این مقدار خواهد بود.
این روش، برای سازمانها (یا استارتاپ‌هایی) خوب است که دارایی زیادی ندارند، محصولاتشان هنوز به نتیجه نرسیده، ذات کسب و کارشان از جنس دارایی محور نیست با جریان نقدی ندارند (فعلا ندارند یا در آینده نزدیک نیز نخواهند داشت با جریان نقدی ، برای مدتی منفی خواهد بود).

 این روش، به دلیل اینکه قابلیت قیمتگذاری بر روی تیم هایی که هنوز به هیچ محصولی نرسیده‌اند را دارد، می‌تواند به طور گسترده در قیمت گذاری استارتاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
به عنوان نمونه، یک تیم ۴ نفره را در نظر بگیرید که بر روی دارو، در حال تحقیق و توسعه می باشند. این تیم از ۳ عضو شریک تشکیل شده و ۱ عضو حقوق بگیر، با حقوق مثلا ماهانه ۵ میلیون تومان، در این شرکت مشغول به مشاوره و کمک های از این دست می‌باشد و مدت فعالیت این تیم نیز، ۱۶ ماه است. این تیم دفتر کار ندارد و هنوز نیز دارو به مرحله ساخت نرسیده اما با احتمال اندکی، در آینده نزدیک، می تواند به محصول برسد. تیم به دنبال تامین مالی است. در این مثال سعی شده ارزشگذاری به روش بالا انجام شود.


(1/2x [ ( 16x5M ) + ( 16 x 3x 2M ) ] = 211 / 2 ( M = ارزش


مزایا
- برای تیم هایی که هیچ جریان نقدی ندارند مناسب است.
- به تیم نشان داده می شود برای وقتی که گذاشته اند، ارزش تعيين شده است.
- درک درستی از ارزش منابع انسانی تیم به دست می آید. 
- دانش انباشته شده در تیم، به پول تبدیل می شود.

معایب
- به سود آوری و احتمالات موفقیت و شکست کاری ندارد.
- ارزش تیم خوب را بسیار بیشتر از ایده و بازار و ... می داند.
- شناخت کامل تیم برای قیمت دهی سخت است.
- لزوما رزومه دانشگاهی نشان دهنده خلقیات و توانایی افراد نیست.
- توانایی علمی با هوش تجاری و فعالیت تیمی تفاوت دارد.

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply