EN

منو

بلاگ برکت

رویش از جنوب کشور

چهارشنبه 22 اسفند 1397 / جعفر اسماعیلی خانیان /

رویش از جنوب کشور

طرح رویش، با همکاری بنیاد برکت، پارک‌های علم و فناوری استان‌ها و سامانه نیک‌استارتر در خوزستان و سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.
طرح ملی رویش، پاییز امسال با همکاری شرکت‌ها و گروه‌هایی مانند بنیاد برکت، پارک علم و فناوری استان خوزستان و سامانه تامین مالی جمعی نیک‌استارتر کلید خورد و با آغاز زمستان روند اجرایی خود را در استان خوزستان با هدف حمایت و توانمندسازی کسب‌وکارهای استانی شروع کرد.
گام اول و دوم این طرح از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان شروع شد و استان‌های ایلام و چهارمحال بختیاری از گام‌های بعدی این طرح هستند.
از طرح رویش بیشتر بدانیم
در این طرح در ابتدا کسب‌وکارهای استانی استان خوزستان شناسایی می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند. ثبت‌نام‌ها از 25 دی ماه 97 آغاز و بعد از استقبال بالای کسب‌وکارهای استانی، تا تاریخ 20 فروردین ماه 98 تمدید شد.
در این مدت، کسب‌وکارهایی که بیشترین ظرفیت را از نظر رشد، ایده، نیروی انسانی و تولید محصول و عرضه سرویس داشته‌اند، برگزیده و انتخاب می‌شوند و به مرحله شتاب‌دهی راه پیدا می‌کنند. در این بخش، برگزارکنندگان رویش تلاش می‌کنند با توانمندسازی این کسب‌وکارها از طریق ارائه مشاوره و راهنمایی به رشد بیشتر آنها کمک کنند و در نهایت بتوانند نقشی در رشد اکوسیستم کسب‌وکار در این استان داشته باشند.
کسب‌وکارهایی که در نهایت از مرحله شتاب‌دهی بیرون می‌آیند، می‌توانند در سامانه تامین مالی جمعی نیک‌استارتر محصول یا سرویس خود را برای عموم به عرضه بگذارند تا با بودجه‌ای که از مجموع حمایت‌های مردمی به دست می‌آید، بتوانند محصول را به تولید انبوه و سرویس‌های خدماتی خود را به توسعه برسانند.
تامین مالی جمعی چطور می‌تواند به صاحبان کسب‌وکارها کمک کند؟
روش تامین مال جمعی یا کراودفاندینگ، یکی از روش‌های مرسوم جمع‌آوری بودجه موردنیاز برای توسعه کسب‌وکار است. به این ترتیب که کسب‌وکارها ایده، سرویس یا محصول اولیه‌ای که تولید کرده‌اند از طریق سامانه تأمین مالی جمعی به عموم مردم معرفی می‌کنند و آن را با قیمت کمتر از هزینه تمام شده تولید محصول برای پیش‌فروش می‌گذارند. سامانه کراودفاندینگ هم بعد از پایان دوره تأمین مالی، بودجه جمع‌آوری شده از حمایت‌ها و پیش‌فروش‌های مردمی را به کسب‌وکارها منتقل می‌کند تا بتوانند سرویس‌ها و محصولات را به دست مردم حامی برسانند.
هدف نیک‌استارتر نیز به عنوان یکی از پایه‌های برگزارکننده این طرح، اول و آخر حمایت است. حمایتی که می‌تواند مالی یا غیرمالی باشد. کسب‌وکارها گاهی جدا از بودجه، به مشاوره و شتاب‌دهی نیز نیاز دارند تا بتوانند راه درست رشد خود را بیابند. نیک‌استارتر به دنبال این شکل از حمایت همه‌جانبه است. حمایتی که در آن ایده، محصول و گروه خوب می‌توانند این تضمین را داشته باشند که مسیر درستی را برای رشد خود طی می‌کنند و می‌توانند پیش از آنکه محصول خود را به بازار عرضه کنند، آن را به فروش برسانند و مخاطبان و مشتریان هدف خود را پیدا کنند.
امکانات و ابزار رشد برای همه کسب‌وکارها در سطح کشور به صورت یکسان توزیع نشده است و برخی به حمایت و توجه ویژه‌ای نیاز دارند. ایده طرح رویش نیز درست از همین احساس نیاز جوانه زده است.
بعد از گذشت مدت زمان مشخصی از طرح رویش، حالا می‌توان با اطمینان گفت ویژگی مشترک این تیم‌ها، ایده خوب و اجرایی و اعضای تیم باانگیزه و پرشوق است؛ در نتیجه با حضور در طرح رویش می‌توانند به بلوغ و شرایط کافی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و حضور در کراودفاندینگ برسند.
تا امروز در این طرح چه کردیم؟
فعالیت‌هایی که تاکنون در طرح رویش به انجام رسیده، متعدد هستند. نشست خبری طرح رویش با حضور مدیران پارک علم و فناوری خوزستان و مدیران سامانه نیک‌استارتر 8 بهمن 97 در شهر اهواز برگزار شد. ارتباط‌ها با تیم‌های خوزستانی فعال در استان ادامه داشت و در نهایت دیدارها در 24 و 25 بهمن ماه در بوت‌کمپ اهواز تکرار شد. در این میان با توجه به حوزه کاری هر کسب‌وکار و فضای کاری فعال در آن، مشاوره‌های متعددی به آنها ارائه شد.
برای آموزش بیشتر فعالان اکوسیستم استانی خوزستان، 18 اسفند ماه نیز کارگاه مجزایی با محوریت آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری، آشنایی با روش تامین مالی جمعی یا کراودفاندینگ و آشنایی با روش‌های تجاری‌سازی محصولات به رایگان برگزار شد. در این کارگاه، کسب‌وکارهای بیشتری با این طرح آشنا شدند و تعداد ثبت‌نام‌ها در این طرح افزایش نسبتا خوبی داشت.
برنامه‌های رویش در سال 98
فروردین 98، بعد از انتخاب و اعلام کسب‌وکارهای منتخب طرح رویش در خوزستان، گروه‌های برگزیده می‌توانند کسب‌وکار خود را در روز دموی این طرح یعنی 22 فروردین ماه، در حضوری جمعی از مدیران برگزارکننده رویداد عرضه کنند. این تیم‌ها وارد دوره شتاب‌دهی خواهند شد و بعد از دریافت مشاوره‌ و راهنمای‌های مورد نیاز رسیدن به بلوغ کافی، در سامانه تامین مالی جمعی نیک‌استارتر دوره کراودفاندینگ خود را آغاز خواهند کرد.
این مراحل به مرور برای همه استان‌هایی که طرح رویش در آنها برگزار می‌شود، به اجرا درمی‌آید. اکنون طرح رویش در استان سیستان و بلوچستان و با همکاری پارک علم و فناوری این استان در حال اجرا است. نشست خبری طرح رویش 24 بهمن ماه در زاهدان برگزار شد و کسب‌وکارهایی از شهرهای زاهدان، چابهار و ایرانشهر تا امروز در این طرح شرکت کرده‌اند.

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply