EN

منو

بلاگ برکت

تامین مالی غول‌های فین‌تک؛ عرضه اولیه یا مگا راند؟

سه شنبه 12 شهریور 1398 / / شباهنگ پازوکی

تامین مالی غول‌های فین‌تک؛ عرضه اولیه یا مگا راند؟

در ابتدای سال 2018 در سراسر جهان حدود 25 یونیکورن در صنعت فین‌تک وجود داشت که ارزش مجموعه آن‌ها حدود 76 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. با این تفاسیر گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که تعداد زیادی از این استارتاپ‌ها که ارزش بالایی دارند از این پتانسیل استفاده کرده و به سمت عرضه اولیه سهام بروند.

همچنین زمانی که استارتاپ هلندی Adyen در حوزه پرداخت عرضه اولیه انجام داد موفقیت بزرگی بدست آورد و رشد 90% در روز اول را تجربه کرد. ولی در مجموع Adyen یکی از تنها 3 یونیکورن فین‌تک بود که عرضه اولیه انجام داد. دو شرکت دیگر Funding Circle انگلیسی در حوزه وام‌دهی فرد به فرد و Greensky آمریکایی بودند. 
این تعداد کم حاکی از این است که عرضه اولیه برای بیشتر فین‌تک‌ها در اولویت نبوده. یکی از دلایل این بود که استارتاپ‌های شاخصی همچون Affirm، Oscar و Gustu توانستند راندهای سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری و بیشتر (مگا راند) جذب کنند که این گزینه بهتری نسبت به عمومی شدن سهام برای تامین نیازهای مالی شرکت است. در سال 2018 راندهای سرمایه‌گذاری بالای 100میلیون دلار (مگا راند) در فین‌تک به رکورد 52 معامله به ارزش حدود 25 میلیارد دلار رسید.

مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در سال 2018 به عدد باور نکردنی 120 میلیارد دلار رسید یعنی بیش از 2.3 برابر سال قبل! ولی نمودار زیر نشان می‌دهد که تعداد معامله انجام شده تنها حدود 11% رشد داشته و این بدان معناست که معاملات با مبالغ بالا در این سال بسیار پررنگ‌تر بوده است.

تعدادی از این معاملات بزرگ سال 2018 که از عرضه اولیه غول‌های فین‎‌تک جلوگیری کرد در نمودار زیر قابل مشاهده است. شاخص‌ترین نمونه آن جذب سرمایه 14 میلیارد دلاری Ant Financial در ژوئن 2018 است.

این سرمایه‌گذاری‌ها بعضا می‌تواند تا چند سال نیاز مالی فین‌تک‌ها را بر طرف کند و انتظار نمی‌رود که در سال‌های آینده نیز این شرکت‌ها به دنبال عرضه اولیه سهام باشند.
در نهایت با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری و نبود مگا راند در نیمه اول سال 2019 در حوزه فین‌تک (نسبت به سال 2018) باید دید این رویه تغییر خواهد کرد و غول‌های جدید حوزه فین‌تک در آینده گزینه عرضه اولیه را انتخاب می‌کنند یا همچنان سرمایه‌گذارانی پیدا می‌شوند که مبالغ هنگفتی روی آن‌ها سرمایه ‌گذاری کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply