EN

منو

بلاگ برکت

باسلام در خوزستان

چهارشنبه 14 فروردین 1398 / محمدرضا آقایا /

باسلام در خوزستان

استارتاپ «باسلام» در خوزستان چه می‌کند؟
اگر شما هم جزء کسانی باشید که محصولات خانگی و بومی را به محصولات کارخانه‌ای ترجیح می‌دهند، احتمالا «بازار اینترنتی باسلام» برای شما جالب باشد. جایی که می‌شود به شیوه‌ای متفاوت، کالاهای متفاوتی را تهیه کرد؛ چیزهایی مثل لواشک خانگی از شهرهای شمال، ترشی‌های محلی از خود شوشتر، یا حتی کشک گوسفندی از ارتفاعات زاگرس! البته حالا بخشی از تمرکز باسلام معطوف استان خوزستان است که در ادامه به‌ آن خواهیم پرداخت.
باسلام چیست؟
«باسلام» یک بازار اینترنتی است برای خرید تولیدات محلی و خانگی از سراسر ایران. یعنی افراد مختلفی که اهل تولید هستند، در باسلام غرفه دارند و محصولات‌شان را در غرفه‌هایی که خودشان مدیریت می‌کنند، می‌گذارند. افراد دیگر هم به آن‌ها سفارش می‌دهند و محصول‌ها با پست توسط خود تولیدکننده‌ها مستقیم برای مشتری‌ها ارسال می‌شود. وقتی محصولات به دست مشتری‌ها رسید، پول آن‌ها به تولیدکننده‌ها پرداخت می‌شود.
از باسلام محصولات خیلی مختلفی می‌شود خرید. از مایحتاج روزانه‌ مثل مواد غذایی گرفته تا صنایع دستی و لوازم خانه. در واقع، باسلام هفت بازارچه مختلف دارد: 
•    مواد غذایی 
•    صنایع دستی
•    لوازم خانه
•    عطاری
•    پوشاک
•    آرایشی و بهداشتی
•    بازارچه محصولات فرهنگی
در حال حاضر، بیش از ۳ هزار نفر در باسلام غرفه دارند و با همدیگر حدود ۴۰ هزار محصول عرضه کرده‌اند. این سه هزار نفر از سراسر ایران هستند و تقریبا کمتر شهری را می‌شود پیدا کرد که از آنجا هیچ کس در باسلام نباشد.
چه محصولاتی در باسلام خرید و فروش می‌شود؟
اکثر محصولات باسلام حال و هوای خانگی و اصیل و خودمانی دارند. یعنی هنگام گشت و گذار در باسلام، چندان خبری از برندهای معروف و محصولات کارخانه‌ای نیست. خیلی ساده، در بازارچه مواد غذایی می‌شود مربای خانگی را خرید، یا عسل‌های آقای مرادی در سوسنگرد را سفارش داد. یا مثلا در بازارچه پوشاک باسلام، می‌شود لباس‌های بافتنی بچه‌گانه‌ای پیدا کرد که مادربزرگ‌ها بافته‌اند یا شاید دکوری‌های چوبی زیبایی که توسط چند دختر دانشجو ساخته شده است.
خیلی از محصولات موجود در باسلام را نمی‌شود به راحتی در اینترنت پیدا کرد. مثلا مواد غذایی روستایی که توسط خود روستایی‌ها عرضه شده، یا صنایع دستی اصیل از مناطقی که تا پیش از این محصولات‌شان را اینترنتی عرضه نمی‌کرده‌اند. یا مثلا تولیدات خانگی درجه یک و اصیلی که توسط مادران خانه‌دار تولید می‌شود؛ به همان شیوه‌ای که برای خانواده خودشان تولید می‌کنند.
امنیت خرید و فروش‌ها چطور تأمین می‌شود؟
در باسلام سفارش‌ها مستقیما بین مشتری و فروشنده انجام می‌شود. محصولات هم مستقیما توسط فروشنده برای مشتری ارسال می‌شود. یعنی واسطه‌ها در این بازار حذف شده‌اند. خریدارها موقع ثبت سفارش، کل مبلغ فاکتور را پرداخت می‌کنند، ولی پولشان پیشِ باسلام به امانت می‌ماند تا زمانی که محصول به دست‌شان برسد. وقتی محصول را صحیح و سالم تحویل گرفتند، تسویه حساب با فروشنده آغاز می‌شود.
از آنجا که خرید و فروش‌ها مستقیم بین آدم‌ها اتفاق می‌افتد، باسلام ضمانت مشتری را تضمین کرده است. یعنی اگر محصولی که به دست مشتری رسید، از نظر کیفیت با آنچه که تولیدکننده نوشته بود فرق داشت، یا محصول شبیه عکسش نبود، مشتری می‌تواند به سادگی سفارشش را کنسل کرده، محصول را برگرداند و پولش را به طور کامل پس بگیرد.
باسلام در خوزستان چه می‌کند؟
باسلام چند ماه گذشته را بر استان خوزستان و محصولات اصیل جنوب تمرکز کرده است. تیم باسلام در این چند ماه بارها به شهرهای مختلف استان خوزستان سفر کرده‌ و تا پایان فروردین 98 بیش از 185 کسب‌وکار خوزستانی به باسلام آمده‌اند و برای خودشان در این بازار، غرفه ساخته‌اند. این غرفه‌ها مجموعا حدود 1700 محصول اصیل خوزستانی به باسلام آورده‌اند.
علت اینکه بازار باسلام، خوزستان را به عنوان یکی از نقاط تمرکز خود انتخاب کرده این است که این استان، علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار بالا برای تولید محصولات اصیل، کمتر در نقاط مرکزی ایران شناخته شده است.
خوزستان را همه به خرما می‌شناسند، ولی خرما تنها محصول این استان نیست. صنایع دستی خوزستان نیز جزء محصولات مهمی است که متأسفانه هنوز بازار قدرتمندی در شهرهای دیگر ایران ندارد. محصولات حصیری و صنایع دستی دیگری که با لیف خرما تولید می‌شود، انواع ادویه‌، گیاهان دارویی، مواد غذایی اختصاصی این استان، پارچه‌ها و تولیدات نساجی دستی و آثار هنری نظیر معرق ساقه گندم، جزء محصولاتی هستند که کمتر در شهرهای دیگران شناخته شده‌اند.
استان خوزستان با اینکه بزرگ‌ترین درآمدهای دولت را تأمین می‌کند، خود به طور جدی از محرومیت‌های اقتصادی و همچنین مشکلات زیست‌محیطی رنج می‌برد. بنابراین، باسلام تصمیم گرفته است که از ظرفیت اشتغال‌زایی خود برای کمک به این استان کمک کند و با همراهی کاربران خود، نقشی در بهتر شدن وضعیت معیشت مردم این استان داشته باشد.
این اتفاق، یک سود همه‌جانبه است. چون مردم ایران اگر دسترسی بهتری به محصولات خوزستان داشته باشند و از کیفیت و اصالت این محصولات خبر داشته باشند، با استفاده از باسلام می‌توانند از این استان خرید کنند و بخشی از مایحتاج خود را از منابع اصلی این محصولات تأمین کنند.
چطور می‌شود از باسلام خرید کرد؟
برای سفارش محصول در باسلام، کافی است وارد وبسایت basalam.com شوید و برای خودتان یک نام کاربری بسازید. سپس در بازارچه‌های مختلف بچرخید یا نام محصول مورد نظرتان را جست‌‌وجو کنید. هر محصولی را که دوست داشتید، به سبد خریدتان اضافه کنید و فاکتور را پرداخت کنید و نشانی گیرنده را وارد کنید. سفارش شما به دست صاحب محصول می‌رسد و محصول را مستقیم به نشانی شما ارسال می‌کند. وقتی محصول به دست‌تان رسید، اعلام می‌کنید که محصول را دریافت کرده‌اید و پول شما به حساب غرفه‌دار واریز می‌شود.
برای خرید ساده‌تر نیز می‌توانید اپلیکیشن باسلام را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده

ارتباط با برکت

چنان‌چه سوالی از ما دارید علاوه بر ایمیل و شماره تماس از طریق فرم تماس روبرو می‌توانید با ما در ارتباط باشید. اگر صاحب یک طرح سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌و‌کارهای نوین هستید، می‌توانید طرح خود را برای شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موسسه دانش‌بنیان برکت ارسال کنید. کارشناسان این مجموعه‌ها بعد از مطالعه طرح با شما جلسه خواهند گذاشت یا به شرکایی که می‌توانند بهتر کنارتان باشند،‌ معرفی خواهید شد.

لیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت:

www.barkatventures.com/apply